Instytut Studiów Międzynarodowych i Bezpieczeństwa jest partnerem projektu Blended Intensive Programme „Cultural Diversity: Foundations, Frameworks, and Practices”, który będzie realizowany w ramach sojuszu Arqus. Głównym założeniem projektu „BIP Cultural Diversity” jest postrzeganie różnorodności kulturowej jako zasobu i potencjału. Program oferuje uczestnikom możliwość poznania teorii, narzędzi i praktycznych przykładów związanych z edukacyjnymi oraz politycznymi podejściami do zróżnicowanych kulturowo kontekstów. W ramach projektu uczestnicy rozwijają samoświadomość w zakresie procesów kulturowych, tożsamości i różnorodności poprzez analizę własnych doświadczeń oraz autobiograficzne podejście. W trakcie kursu uczestnicy będą zgłębiać takie zagadnienia jak dialogiczne, transformacyjne i interkulturowe pedagogiki. Szczególna uwaga poświęcona zostanie różnorodności językowej oraz wpływowi migracji na zasób języków na świecie.
Koordynatorem projektu jest Uniwersytet w Padwie (DiSLL – Departament Studiów Językowych i Literackich, CIRSIM – Międzywydziałowe Centrum Badań nad Studiami Interkulturowymi i Migracjami) a pozostałymi partnerami Uniwersytet w Granadzie i Uniwersytet w Minho.
W programie uczestniczą studenci polskich i anglojęzycznych studiów magisterskich na kierunku stosunki międzynarodowe, a koordynatorką naukową projektu z ramienia Uniwersytetu Wrocławskiego jest dr hab. Magdalena Ratajczak, prof. UWr.
Struktura programu
Faza 1 (20-24 stycznia 2025): Aktywności online
- Wprowadzenie, zajęcia asynchroniczne (np. w formie materiałów wideo i lektur)
- Ćwiczenia na platformie Padlet: tworzenie mapy uczestników oraz analiza scenariuszy związanych z przyszłością szkolnictwa wyższego.
- Wymiana refleksji oraz aktywne komentowanie prac kolegów i koleżanek.
Faza 2 (10-14 lutego 2025): Zajęcia stacjonarne w Uniwersytecie w Padwie
- Seminaria i warsztaty prowadzone przez ekspertów z uczelni partnerskich (m.in. storytelling, teatr uciśnionych, drama i nauczanie międzykulturowe).
- Wydarzenia kulturalne i integracyjne, takie jak zwiedzanie historycznego Ogrodu Botanicznego czy wieczory muzyczne.
- Wystawa wirtualna na platformie Padlet.
- Prace grupowe bazujące na doświadczeniach zdobytych podczas części stacjonarnej.
Faza 3 (17-28 lutego 2025): Aktywności online
Zaliczenie programu opiera się na ocenie projektów grupowych oraz indywidualnej refleksji uczestników.
Projekt „BIP Cultural Diversity” umożliwia rozwój umiejętności międzykulturowych oraz refleksyjnego podejścia do różnorodności. Uczestnicy zdobywają praktyczne kompetencje przydatne zarówno w kontekście akademickim, jak i zawodowym.